Gerila marketing je revolucionaran koncept osmišljen za mala preduzeća i preduzetnike. Nije skup, lako je razumljiv i primenjiv a danas je popularan Gerila marketing online.
Inače, Gerila marrketing je lansiran sredinom 1980-tih i zasniva se na korišćenju netradicionalnih načina da se dopre do kupca i podstakne na kupovinu, uz korišćenje izrazito malog budžeta. Obično se kroz periodične aktivnosti fokusira manja ciljna grupa u okviru uočene tržišne niše. Za razliku od tradicionalnog marketinga, od velikog je značaja što se lako i brzo može prilagođavati promenama u okruženju.
U našim uslovima relativno skromnih tržišnih aktivnosti u privatnom sektoru, koji nema odgovarajuću poresku i finansijsku podršku, alternativne marketing strategije su nesumnjivo od značaja i čemu mo pisali i ranije u Gerila marketing knjiga recenziji.
Količina uloženog vremena uglavnom je obrnuto proporcionalna uloženom novcu
Mera kreativnosti u marketingu je koliko doprinosi povećanju profita. Kreativnost koja ne rezultira povećanjem profita, nema tržišnog opravdanja. Inicijalna kapisla je uvek kreativna ideja, koja nezavisno od toga koji se medij koristi, treba jasno da stvori kupcu uvid šta je korist za njega i razvije interes da se odluči za kupovinu.
Marketing treba da bude zanimljiv, ali kako njegova svrha nije zabava, već prodaja, potrebno je ostvariti konvencionalne ciljeve koji se odnose na prodaju, rast i profit, delujući na nekonvencionalan gerila način.
S obzirom na to da znamo da kvalitet mora da košta, oskudna ulaganja novca u realizaciju marketinških ciljeva, gerila marketing kompenzuje povećanim ulaganjem drugih raspoloživih resursa, kao što su: vreme, lična energija i najrazličitija operativna znanja.
U digitalnoj eri koristi se gerila marketing online na drušvenim mrežama i smart uređajima. To postaje dominantan vid izuzetno efikasnog gerila delovanja, koje se u osnovnim crtama lako uči i dalje usavršava kroz svakodnevni praktičan rad.
Gerila marketing online na drušvenim mrežama
Društvene mreže su otvorile nove atraktivne mogućnosti za gerila marketing, posebno kada je reč o gradjenju brenda i razvijanju lojalnosti kupaca. Iako u svetu Facebook lagano postaje deo tradicionalnog marketinga, kod nas i dalje postoji značajan broj preduzeća i preduzetnika koji, ili nemaju svoju facebook stranicu, ili je ne koriste adekvatno za realizaciju svojih ciljeva.
Nikad nije bilo lakše i jeftinije da se precizno nanišani ciljna grupa, nego što to danas omogućava Facebook setovanje. Takođe, onaj ko koristi listu fanova na Facebook stranici konkurentskih firmi i prati lajkove i komentare, dobio je besplatno istraživanje tržišta i konkurencije.
Potrebno je samo shvatiti logiku društvenih mreža i koristiti raspoložive resurse na kreativan način, bez straha od promašaja, koji u tradicionalnom marketingu ima ogromnu cenu. Društvene mreže neguju i podstiču što kreativniji način razmišljanja, zvuči kao kliše, ali zaista “Think outside of the box”.
Privući pažnju na neuobičajeni način je srž gerila marketinga
Redovno objavljivanje nekakvog sadržaja koji se isključivo odnosi na proizvodni program je jednosmerna ulica do neuspeha. Takav sistem ostavlja utisak da je sve što želite da “iznudite” prodaju. Isto tako, sadržaj se ne mora na prvu loptu odnositi na proizvod ili uslugu, ali treba da imaja neku logičnu kopču sa delatnošću firme, bude inovativan i kao takav privuče pažnju.
Kako znamo da ljudi nisu gadljivi na dobre ideje i sve ono što se izdvaja iz mora jednoličnosti, ne postoji razlog da sumnjate da će masa biti voljna da deli nešto zanimljivo. Na ovaj način svesno ili nesvesno ljudi dele i informaciju o proizvodu ili usluzi. Tako nastaje pitomi internet virus – viral. A kada se viral zavrti brojke onih do kojih ste doprli, a predstavljaju vaše potencijalne kupce govoriće same za sebe.
Rast profita se generiše ne samo pridobijanjem novih kupaca, već u velikoj meri povećanjem prodaje već postojećim kupcima, kroz detaljno upoznavanje sa njihovim konkretnim potrebama i razvijanjem načina da se one kvalitetno zadovolje. Na tim osnovama se razvio i Content Marketing, kao sredstvo kojim se kupci vezuju za zanimljive sadržaje koje besplatno dobijaju.
Razvijajući odnose sa kupcima (Customer Relationship Management), pridobijaju se novi kupci, neguje lojalnost postojećih kupaca i trasira njihova otvorenost za prihvatanje proizvoda i usluga koje će firma u budućnosti nuditi.
Mali preduzetnici sami po sebi imaju ugradjen “gerilski gen”, koji čini da su otvoreni za brzo manevrisanje i prestrojavanja u hodu, čim se uoči nova tržišna potreba koju treba zadovoljiti i tako stvoriti potencijalni dodatni izvor profita.
Steći znanje o gerila marketingu je samo pola puta do cilja. Više nego igde, u marketingu je znanje koje se ne koristi mrtav kapital. Drugu polovinu čini po neka zaista dobra ideja i veliki broj, na prvi pogled spektakularnih, koje neretko rezultiraju još spektakularnijim neuspehom.
I neuspeh je lekcija koja treba nešto da nas nauči, sreća je samo što gerila neuspeh prašta i više i češće od klasičnih načina oglašavanja.
Kratak vodič za lično brendiranje na društvenim mrežama
Društvene mreže promenile su svet. I tačka. Ne morate bili milenijalac zaluđen tehnologijom da biste to uvideli. Kako im je to pošlo za rukom? Jednostavno – tako što su stvorile nov kanal komunikacije među ljudima. I samim tim uticale su i još uvek utiču na živote svih onih koji ih koriste.
Iz perspektive biznisa, već i vrapci znaju da je važno da vodite računa o imidžu svoje firme na društvenim mrežama. Međutim, mnogo ređe se piše o tome kako da neka osoba samostalno izgradi reputaciju na društvenim mrežama. Pri tome, ne mislimo na fizička lica, već i na preduzetnike čije samo ime je brend, bili oni pisci, slikari, fotografi, dizajneri i tome slično.
U svetu je sasvim normalno da CEO-ovi velikih brendova imaju sopstvene, aktivne naloge na društvenim mrežama. One ponekad služe i kao dominantan kanal komunikacije sa javnošću.
Ako i za vaš mali biznis može biti važno da vaše ime predstavlja vaš brend, ili njegov produžetak, onda je važno da o tome kako se predstavljate na mrežama vodite računa. Evo smernica koje vam u tome mogu pomoći.
Odabir prave društvene mreže za gerila marketing online
Da biste uspešno komunicirali sa svojom ciljnom grupom preko društvenih mreža, nije dovoljno samo da napravite profile na svim mrežama za koje ste čuli. Naprotiv, odabir mreže mora da bude pametan – to je mreža ili više njih za koje znate da se na njima nalaze vaši kupci, odnosno pratioci i ljudi do kojih želite da doprete.
Poslednji trendovi u ovoj oblasti kažu da je LinkedIn dominantan u poslovnom svetu, dok je Facebook privlačan za nešto starije korisnike (od 30 pa na dalje). Mladi su danas najčešće na Instagramu i Snapchatu.
Osim trendova, povedite računa i o karakteristikama mreža. Na primer, ako vam je privlačno da delite misli u kratkim rečenicama, Twitter je mreža za vas. Dalje, ako je ono čime se bavite vizuelno, onda je Instagram važan.
Pošto je sva prilika da nemate mnogo vremena da se upoznajete sa mrežama koje ne koristite, za početak odaberite one sa kojima se dobro snalazite. Razmislite i o učestalosti kojom ćete objavljivati sadržaj. Nekad će to biti tri puta na dan, a nekad dva puta nedeljno.
Ipak, ne dozvolite da vam ovo postane poslednja važna stvar. Ona to nije, jer je u pitanju vaš brend i prezentacija. Zato, koristite sve alate koji su vam na raspolaganju, to jest na početku, recimo, birajte mreže kod kojih postoji opcija zakazivanja objava unapred.
Definisanje principa gerila marketinga
Sad kad znate sa korišćenjem kojih mreža ste udobni, potrebno je posvetiti se sadržaju koji se postavlja, odnosno misliti o tome iz šire perspektive.
Zato, osim odabira mreže ili više njih na kojima ćete biti prisutni, potrebno je i da definišete kojim će se temama vaš nalog ili stranica baviti. Tu je stvar prilično slična kao kod brendiranja u marketingu. Međutim, situacija kod nastupa na mrežama pod imenom i prezimenom je drugačija: neposrednija i bliskija.
Odabir tema ne podrazumeva da baš nikad ne okačite sliku svog psa na Instagram (pošto i to može biti deo plana o tome kakve objave dolaze u obzir), ali vodite se brojkom ne većom od tri dominantne teme o kojima ćete postovati.
Imajte na umu direktnost komunikacije
U redu je da ponekad koristite svoje naloge na mrežama da objavite neku važnu vest iz vaše kompanije, ali to nije ono čemu vaši nalozi primarno služe. Komunikacija na društvenim mrežama je dvosmerna ulica, pa imajte na umu i to kada budete postavljali pitanja ili odgovarali na ista nekome ko vam ih postavi.
Naravno, sve ovo podrazumeva da zaista učestvujete u komunikaciji sa drugima. Zato se trudite da odgovarate na komentare, a ako niste u mogućnosti da odgovorite baš svima, onda izaberite nekoliko i odgovorite. Nemojte „bežati” nakon neke objave, jer će delovati kao da društvene mreže doživljavate kao oglasnu tablu, što one svakako jesu, ali su i više od toga.
Budite u toku i pratite trendove
Sećate li se one tri dominantne teme koje ste postavili u drugom koraku? Vodite računa o tome da o tim temama budete informisani, a isto tako na mrežae postavljajte vesti u vezi sa njima, koje bi mogle biti zanimljive vašim pratiocima.
Vaš komentar uz neku novu vest koja se tiče neke od tema o kojima postujete ne mora da bude kraj te komunikacije, kao što je objašnjeno u prethodnoj tački.
Naprotiv, ponekad će ona poslužiti kao povod za diskusiju i razmenu mišljenja. Isto tako, ne oklevajte da i svoje pratioce otvoreno pitate o aktuelnim temama, onda kada vam je interesantno da čujete njihovo mišljenje. Prilično je nalik na networking, samo što se odvija online.
Pravite svoj sadržaj za društvene mreže
Iako zvuči kao rečenica prepisana iz nekog SEO priručnika, važno je da se ceo sadržaj vaših naloga na društvenim mrežama ne svede na deljenje „tuđih” vesti i linkova. Pravite sopstveni sadržaj, pa makar to bile i pomenute slike vašeg psa.
Naravno, prevashodno bi to trebalo da budu objave u vezi sa vašim brendom, ali su važnije one koje se tiču vrednosti koje delite. Ljudi će time mnogo lakše biti privučeni ako dele vaše vrednosti, nego ako im se dopada vaš brend. A ako delite vrednosti, veće su šanse da im se dopadne i brend.
Isto tako, ako vas deljenje inspiriše, možete praviti video snimke, pa čak pisati svoj blog. Sve će to biti ponekad vrlo zahtevno za izvedbu i održavanje, ali sami procenite koliko ste vremena spremni da uložite u takve poduhvate. Lično prisustvo na društvenim mrežama i te kako će se odraziti na reputaciju vašeg brenda, odnosno vas kao brenda.
Zato je važno da poznajete osnovne principe omunikacije koja se odvija na ovaj način, zato što će to jednim velikim delom odrediti na koji način gradite svoju sliku u javnosti. Za početak predlažemo da pročitate Gerila marketing knjigu i naš članak na temu dobre prezentacije biznisa.